Direct contact? Bel: 035 - 52 51 676

Home > Tips & tricks > Plaats NIET op piekmomenten

Plaats NIET op piekmomenten

Plaats NIET op piekmomenten

Plaats NIET op piekmomenten.. ja, echt waar!

‘Plaats je berichten op piekmomenten. Het grootste gedeelte van je doelgroep is dan online, dus bereik je meer mensen’, is een bekende uitspraak. Maar test eens met het plaatsen op niet-piekmomenten. Waarom?

Iedereen plaatst op piekmomenten, dus ook jouw concurrenten. Je concurreert met veel andere berichten om in de tijdlijn te komen. Als je berichten plaatst op niet-piekmomenten, heb je minder concurrentie en is de kans dus groter dat jouw bericht in iemand zijn tijdlijn komt.

In de Facebookstatistieken vind je wanneer jouw likers online zijn. Voor het onderstaande voorbeeld geldt dat zij de berichten in de middag kunnen plaatsen. Op deze manier testen zij of het bereik- en de interactie hoger is dan op piekmomenten.

Bron: http://media02.hongkiat.com/facebook-page-insights/highres/9-online-time-fans.png

Plaats verschillende berichttypes

Welk berichttype is nu het beste? Zijn dat foto’s, video’s of gewoon teksten? Daar is niet één standaard antwoord voor. Het geldt namelijk (net zoals alles met online) dat hier geen ‘one size, fits all-antwoord’ antwoord voor is. Dit onderzoek zegt bijvoorbeeld dat afbeeldingen voor de minste betrokkenheid zorgen. Maar dit onderzoek zegt dat een afbeelding juist het berichttype voor betrokkenheid is.

Zorg daarom dat je altijd blijft testen met verschillende berichttypes. Zo ontdek je zelf wat effect heeft. Zie je dat video’s beter werken, dan plaats je meer video’s. Maar zie je dat tekstberichten meer interactie hebben, dan plaats je meer tekstberichten.

Blijf altijd testen en meten, want het favoriete berichttype van jouw likers kan zomaar veranderen. Daarnaast heeft interactie op een afbeelding/video meer invloed dan op een tekstbericht.

Deel het altijd zelf

Deel de geplaatste berichten met je persoonlijke Facebookpagina. Dit is waardevol om 2 redenen:

  1. Het bericht krijgt interactie -> EdgeRank toont jouw toekomstige berichten aan meer mensen;
  2. Het bereik neemt toe -> meer mensen zien het bericht.

Het effect van het zelf delen is natuurlijk groter als je 1000 vrienden hebt, dan dat je 100 vrienden hebt. Maar het is een kleine moeite en het heeft toch een positieve invloed.

Laat ze geen bericht meer missen

Het komt voor dat je ergens in de tijdlijn van een lezer staat, maar dat lezer stopt met scrollen en daardoor jouw bericht misloopt. Met 3 simpele stappen sta jij continue bovenaan in hun tijdlijn. Laat jouw likers:

  1. Jouw Facebookpagina bezoeken.
  2. Klikken op ‘Vind ik leuk’ -> ‘Berichten in nieuwsoverzicht’.
  3. ‘Als eerste weergeven’ selecteren.